Busenevej 13b →

I dag ejer Lars Bjerregaard, som bor i huset til højre for garagen i Busenevej 13.

30. oktober 2016

Den gamle busgarage efter renovering – porten mangler på 5. år i 2016. Bag vinduet til venstre overnattede chaufførerne for 50 år siden.

Den østmønske busgarage

landsbyen_garage

Garagen som den så ud i 1990-erne

Den østmønske busgarage lå midt i Mandemarke. Garagen blev opført i 1920 på en lejet grund af Møns kommunale Automobilselskab. Men ruten er endnu ældre. Møns Folkeblad bragte i juli 1913 en artikel med billede af den nye fine bilomnibus, der efter en prøvetur i højeste gear var klar til at blive sat ind på den nye rute fra Stege til Mandemarke.

I 1923 overtog det nystiftede og nu hedengangne I/S Møens Omnibusser garagen. Dette selskab blev i 1932 overtaget af bl.a. Kalvehavebanen og med i handlen fulgte rutebilgaragen i Mandemarke. I 1953 lykkedes det de mønske kommuner at stifte deres eget rutebilselskab, som meget naturligt kom at i hedde Møns Omnibusser. Det nye selskab overtog garagen, der dog fortsat stod på lejet grund.

I 1955 døde grundens ejer og det kun to år gamle Møns Omnibusser købte den. Og i 1958 erhvervedes en stump af grunden overfor som hørte til Busenevej 10, for at give de stadigt større busser bedre tilkørselsforhold. Af samme grund blev garagens tag også hævet.

trekanten overfor, har der siden været venteskur til busstop, postkasse og flaskecontainere, hvor der i forbindelse med kloakeringen af Mandemarke blev etableret underjordisk pumpestation.

busgarager_busgar79

Foto af garageanlægget i 1979 “Foto fra bogen “Møns Omnibusser 1953-1993”

Og sådan så det ud fra 2007-2009, hvor Lars Bjerregaard gik radikalt til værks for at give garagen fik en hårdt tiltrængt renovering. På det første billede kan man se dørene ind til den gamle ‘chauffør-suite’, på det sidste billede fra 2009 kan man skimte læskuret ved busstoppet på den anden side af vejen.

2007-09-08-pict60052007-09-082008-03-28-pict65852009-02-13-pict7830

Møns Omnibussers allerførste tur tidligt om morgenen den første april 1953 blev i øvrigt startet fra garageanlægget i Mandemarke med chauffør Christian Frimann bag rattet. Det gjaldt om at spare på den dyre benzin, og derfor skulle den første tur om morgenen selvfølgelig køre fra landet mod byen, da stort set ingen på det tidspunkt kunne drømme om at tage bussen fra Stege til Mandemarke.

Omvendt var det helt naturligt at den sidste bus over Stege gik til Mandemarke. På denne tur regnede man ikke med at samle nye passagerer op efter Stege. Så hvis bussen først blev tømt efter Stege, kørte den direkte til garagen i Mandemarke uden at stoppe undervejs.

I garagen var der indrettet et værelse til en overnattende chauffør, ligesom herligheden var udstyret med både das og telefon.

landsbyen_Busannon13

Læs mere om Richard og huset ved siden af garagen, Busenevej 13, som han selv havde bygget og boede i sammen med sin Edit.

Med til historien hører også, at der foran købmand F. Nielsen i den daværende købmandsforretning i Busenevej 8 i 1958 var indrettet et indleveringssted for pakker til afsendelse med Møns Omnibusser. En trækasse, hvor chaufførerne både hentede og lagde pakker. Pakkerne skulle forsynes med busselskabets egne godsfrimærker (linket er til anden hjemmeside – du kommer tilbage hertil med venstrepilen). Det var i øvrigt ikke usædvanligt at chaufføren henvendte sig direkte på modtageradressen med pakken.

Stationering af rutebil og chauffører i Mandemarke ophørte i februar 1980. Garagen var blevet for lille, og man vedtog at afhænde den. Køberne ilede dog ikke til, for først i november 1982 indløb der et beskedent tilbud på garagen. Selskabet sagde top, og solgte den første januar 1983 bygningen til Helge Eskling, der bor længere oppe i byen. Han videresolgte den senere – helt uden tab – til Lars Bjerregaard, som den gang ejede huset lige ved siden af garagen.

busgarager_BusBusene

Ned gennem Busene Bakker 1961 “Foto fra bogen “Møns Omnibusser 1953-1993”

Siden 1953 voksede Møns Omnibusser ud over øens grænser. Busserne blev også større og større og størrelsen kulminerede med indsættelse af ledbusser i 1989. I 1996 udbød STS (Storstrøms Trafikselskab) kørslen i licitation og Møns Omnibusser måtte lide den tort at miste al sin kørsel. Senere er selskabet blevet likvideret.

Der blev ved med at køre busser gennem Mandemarke, og midt i byen var der et busstop og et læskur, hvor man kunne stå og vente på bussen. Det kan du læse mere om ved at følge linket. Men nu er det snart mange år siden også buskørslen blev ‘likvideret’.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAPå billedet her fra sommeren 2007 holder bussen ved læskuret og en passager stiger af. Det er i øvrigt Ivan, som den gang boede til leje i Skovstrædet 10 og ikke havde bil..

Buskørslen fortsatte endnu 5 år efter at Ivan steg af bussen, men han selv måtte flytte, da buskørslen blev indskrænket så meget, at det udelukkede hans beskæftigelse som kirkesanger.

Til sammenligning er her et klip fra en gammel afvis fra buskørslens første dage til Mandemarke. Giv dig tid til at læse de krøllede bogstaver man den gang brugte, og læs om “Den ny Mandemark-Bilomnibus”! Der er vist ikke nogen der om de sidste busser der kørte til Mandemarke var ‘usædvanligt smukke i formerne’.

landsbyen_busart13

 

Vil du læse mere om Møns trafikhistorie kan du klikke videre her http://www.j-bog.dk/index.php/temasider/temasider-mon/i-s-moens-omnibusser eller læse om bøgerne “Møns Omnibusser 1953-1993” og “De sidste år med Møns Omnibusser”.